Na koniec świata i jeszcze dalej… czyli lider w piaskownicy

“prowadź mnie lub podążaj za mną, albo zejdź mi z drogi”
– generał George S. Patton

Fot. Barney Moos / flickr.com

Fot. Barney Moos / flickr.com

Przypomniał mi się ten cytat, gdy obserwowałem grupę bawiących się dzieci. Dość nieoczekiwane skojarzenie – jak początkowo pomyślałem – ale zaraz potem przyszła zaskakująca refleksja. Nagle luźne przemyślenia na temat liderowania i przywództwa: częściowo już spisane (choćby tu czy tutaj), a po części czekające na “spinający” (jak klamra) motyw, poukładały się w spójną całość. Miałem swoją klamrę.

Zabawa dzieci, wyraźnie inspirowana przez aktywnego parolatka, odbywała się praktycznie pod jego dyktando. Bez problemu znajdował posłuch wśród pozostałych dzieci (różnej płci i wieku), które z entuzjazmem reagowały na każdą jego propozycję, nie zważając na trudności jakie stwarzały coraz bardziej wymyślne pomysły. Podchwytywały je i natychmiast dokładały do tego coś od siebie – to co podpowiadała im fantazja. Choć akcja rozwijała się w kierunku kompletnie odbiegającym od pierwotnego planu „prowodyra”, to jednak on był cały czas tym, który wszystkiemu przewodził i którego wszyscy uważnie słuchali.

Często powtarzam, pisząc o kreatywności i rozwijaniu wyobraźni, że najlepiej uczyć się tego od dzieci: obserwować je i przypominać sobie w ten sposób – na nowo ucząc się używać – nasze naturalne zasoby i ogromny potencjał. Nie przypuszczałem, że to może odnosić się również do czegoś tak poważnego i “dorosłego” jak przywództwo. A jednak. Olśniło mnie, że również i w tym przypadku chodzi tak naprawdę o wyobraźnię. Wyobraźnię stosowaną!

Dość obszerny artykuł na ten temat opublikowałem w blogosferze polskiej edycji Harvard Business Review, do którego lektury, jak zwykle serdecznie, zapraszam.
http://blogi.hbrp.pl/blog-biznesowy/po-co-komu-lider-czyli-rzezbienie-w-przyszlosci/

Bądźmy w kontakcie

Skomentuj

