Uśmierceni przez digital – i co dalej?

binary-code-507785_640Pisałem kiedyś, na blogu Harvard Business Review Polska, o potrzebie angażowania wszystkich w firmie w innowacyjność i liderowanie zmianom, niezależnie od formalnej funkcji i miejsca w “drabince organizacyjnej”. Pokazałem to na konkretnym przykładzie rozprawienia się ze stereotypem typowego “finansowego”, który paradoksalnie jest bardzo rozpowszechniony wśród… typowych “finansowych” (link do artykułu).

Sam, będąc wykształconym i praktykującym “finansowym” i jednocześnie aktywnym propagatorem i praktykiem innowacyjności i kreatywnego myślenia w rozwiązywaniu problemów biznesowych, zderzam się ze zdziwieniem, jakie nieodmiennie wywołuje takie niespotykane połączenie funkcji (więcej o tym we wspomnianym artykule). Na szczęście to się zmienia i to w szybkim tempie. Na razie – jak to się pięknie mówi – “w świecie”… ale nie “u nas” – jak się potem ironicznie dodaje.

Świadczy o tym choćby podsumowanie wyników badania firm rodzinnych 2015 r. przeprowadzonego przez PwC oraz Instytutu Biznesu Rodzinnego (tvn24bis.pl). Polskie rodzinne firmy martwią się głównie o pieniądze (zachowanie rentowności i wypłacalność klientów), podczas gdy zachodnie o innowacyjność. Mimo wszystko utwierdziło mnie to w przekonaniu, że obie moje sfery praktyki i zainteresowań nie są przypadkowe i takie połączenie ma przed sobą przyszłość. U nas chyba jednak jeszcze odległą.

a jak to wygląda “w świecie”?

O tym przekonałem się na konferencji, która odbyła się 11-12 listopada w Londynie, poświęconej przyszłości roli finansów i tworzeniu nowoczesnej funkcji finansowej w organizacjach. Konferencja „The Future of the Finance Function” została zorganizowana przez FSN Publishing: wydawcę Business systems news and analysis for finance and IT professionals, twórcę Modern Finance Forum oraz FSN-Elite – portalu społecznościowego dla profesjonalistów z zakresu finansów (i nie tylko), skupiającego przeszło 40 tysięcy liderów z ponad 200 krajów (można tu zobaczyć krótki clip z konferencji).

W centrum uwagi i dyskusji były wyzwania, z jakimi wkrótce przyjdzie się zmierzyć każdemu profesjonaliście w finansach (i nie tylko), wobec wymogów stawianych przez rozwój technologii cyfrowej, Big Data i związanych z nimi nowymi formami organizowania oraz przetwarzania informacji, jak i komunikowania się. W czasach, gdy wszystko zmienia się w błyskawicznym tempie – rynek weryfikuje nasze działania z ogromną szybkością (firmy upadają 30 razy szybciej niż 30 lat temu), gdy zacierają się granice między tradycyjnymi podziałami funkcyjnymi i wszystko zmierza do standaryzacji oraz automatyzacji, gdzie stale trzeba poszukiwać czegoś nowego.

nic nie może pozostać takie samo

Także i my. Przyznam się, że jadąc na konferencję – zaproszono mnie bym zaprezentował kwestię kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i możliwość rozwijania innowacyjnego myślenia (Soft Skills with Hard Impact) – zakładałem, że będę wzbudzał nadal lekkie zdziwienie, a jeśli zainteresowanie, to tylko z racji nieco prowokacyjnego doboru tematu. Ku mojemu miłemu zaskoczeniu okazało się, że innowacyjność była prawdziwym lejtmotywem całej imprezy. Innowacyjność w każdym aspekcie: w operacjach, systemach, określaniu funkcji i organizowaniu procesów.

Nikt nie pytał: dlaczego? Wszyscy zastanawiali się: jak? Jak mają pojawiać się innowacje? Z zewnątrz, czy od wewnątrz? Kupować czy tworzyć? Jeśli to drugie, to jak zadbać o pojawianie się innowacji wewnątrz firmy? Przede wszystkim zapewniając odpowiednie budżety, pozyskanie nowych umiejętności, stworzenie pola do eksperymentowania oraz systemu szybkiego selekcjonowania i testowania rozwiązań.

A jak to wpływa na funkcję CFO? Dobre pytanie. Zwłaszcza gdy przyzwyczailiśmy się do tego, że tzw. back office powinien tylko wspierać i “zamiatać” za tymi, co są “na froncie”. W rzeczywistości “zaplecze” musi nadążać za tym co dzieje się “w sklepie” – jak to krótko ujęto:  produktywność back office musi dorównywać doskonałości front office. A nawet

inicjatywa powinna leżeć po stronie finansów 

Jak podaje raport McKinsey&Company (Finding Your Digital Sweet Spot) punkt ciężkości, patrząc na możliwy do osiągnięcia przez firmy ekonomiczny efekt rozwoju digitalu, może leżeć zupełnie nie tam, gdzie większość organizacji skupia swoją uwagę.  Szacuje się, że wzrost zysku netto z tytułu wzrostu sprzedaży może w pięcioletniej perspektywie wynieść średnio 20%, podczas gdy efekt redukcji kosztów i innych działań poza sferą relacji z klientem może osiągnąć w tym czasie średnio aż 36%. Jeśli do tego uwzględni się fakt, że w ponad 2/3 firm dział IT raportuje bezpośrednio lub pośrednio do CFO (wg badań firmy Delloit), jasno widać że CFO jest w centrum zmian – czy tego chce czy nie.

Jeszcze wyraźniejszy i dający do myślenia obraz wyłania się z opracowania firmy Accenture, opublikowanego pod wymownym tytułem Finanse 2020: uśmierceni przez digital. Specjaliści z Accenture przewidują, że przyszła funkcja CFO będzie przesuwać się zdecydowanie od “strażnika kosztów” w kierunku “architekta wartości biznesu”. Oczywiście będzie to wymagać radykalnej zmiany nastawienia samych zainteresowanych. Nie tylko w tak oczywistych obszarach jak modele operacyjne czy nowe technologie, ale również w nowym podejściu do zarządzania pracownikami, którzy teraz będą coraz częściej rekrutowani spośród m.in. antropologów, czy absolwentów kierunków behawioralnych (np. psychologii poznawczej, czy kognitywistyki).

Wielokrotnie w prezentacjach i dyskusjach przewijało się przekonanie, że pozostanie rzeczywistym strategicznym partnerem biznesowym w dobie digitalizacji, Big Data i nowych technologii wymagać będzie od CFO aktywnego zaangażowania w innowacyjność w firmie – wprowadzania odpowiednich procesów, kształtowania nowych umiejętności, wspierania ich i zarządzania nimi. Innowacja nie może przecież zaistnieć w próżni.

Reaktywne podejście i trzymanie się dotychczasowego rozumienia funkcji CFO ujęto w krótkiej konkluzji: skup się na tradycyjnym zarządzaniu finansami, pilnowaniu zgodności z regulacjami i raportowaniu zaistniałych zdarzeń… a staniesz się niepotrzebny.

Jako puentę można przytoczyć parafrazę podtytułu wspomnianego opracowania Accenture. Digital zabija twoją organizację finansów jaką ją dotychczas znałeś. Ale jeśli aktywnie będziesz tworzył przyszłość, pewnie okaże się to najlepszą rzeczą jaka mogła Ci się przytrafić.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s